Artykuł o mechanice, warsztatach plus kilka faktów

Dodane: 28-05-2016 10:37
Artykuł o mechanice, warsztatach plus kilka faktów pompa paliwa fiat

SIlniki wtryskowe

Wtrysk paliwa ? sposób dostarczenia paliwa do silnika spalinowego.

Wtrysk paliwa jest stosowany powszechnie w silnikach wysokoprężnych oraz w silnikach o zapłonie iskrowym. W silnikach o zapłonie iskrowym wtrysk paliwa praktycznie wyparł z użycia zasilanie gaźnikowe.

Historycznie występowały układy wtryskowe sterowane mechanicznie, hydraulicznie i elektromechanicznie, obecnie powszechnie występuje sterowanie wtryskiem elektroniczne poprzez układ komputerowy.

W silnikach wysokoprężnych najczęściej stosowany jest wtrysk bezpośredni, rzadziej wtrysk pośredni i w tych konstrukcjach silników stosuje się tzw. układ hydraulicznego systemu wtrysku paliwa.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wtrysk_paliwa


Czy warto sprawdzać stan auta?

Zgodnie z prawem, każdy posiadacz samochodu ma obowiązek regularnie sprawdzać jego stan i dokonywać koniecznych na praw. Niesprawny samochód nie może być dopuszczony do ruchu drogowego i ma to swoje przyczyny. Taki pojazd mógłby powodować spore zagrożenie nie tylko dla jego pasażerów, ale także dla innych uczestników ruchu. Oprócz jednak tych obowiązkowych przeglądów, powinniśmy także zwracać uwagę na mniejsze usterki, ponieważ one także mogą znacznie ograniczać komfort podróżowania pojazdem oraz wpływać na nasze bezpieczeństwo na drodze. Należy takie kontrole przeprowadzać bardzo często, ponieważ pozwoli nam to uniknąć wielu problemów i nieprzyjemności.


Wtryskiwacze - zasada działania

Paliwo podawane przez układ zasilania trafia odpowiednimi przewodami lub kolektorami do wtryskiwaczy, przy wtrysku pośrednim rozmieszczonych typowo w układzie dolotowym, względnie blisko zaworów dolotowych (aby mieszanka paliwowo-powietrzna trafiała w całości i jak najszybciej do cylindrów) lub, przy wtrysku bezpośrednim, umieszczonych wprost w głowicy cylindra (analogicznie do świec zapłonowych). Wtryskiwacze są szybkimi i dokładnymi zaworami, otwierającymi przepływ paliwa na założony czas, rzędu milisekund, i zespolonymi z odpowiednią dyszą, rozpylającą wypływające pod ciśnieniem paliwo, w celu jak najszybszego odparowania i wymieszania z powietrzem w układzie dolotowym lub w cylindrze. Dysze zintegrowane (czyli w praktyce - całe wtryskiwacze) charakteryzuje, przy założonym ciśnieniu zasilania paliwem i jego rodzaju, przepływ paliwa podawany w litrach/minutę itp. jednostkach, oraz kształt rozpylanej "chmury" paliwa, podawany np. jako kąt stożka rozpylanej "chmury" - są to ważne parametry dobierane pod kątem całego układu i silnika. Obecnie powszechnie używane wtryskiwacze to zawory sterowane elektromagnetycznie z iglicą ułożoną podłużnie wzg. dyszy i kanału paliwa. Historycznie używano zaworów sterowanych elektrycznie, pneumatycznie, mechanicznie itd, z różnymi układami elementów zamykających - jednym z głównych czynników wpływających na upowszechnienie układów wtrysku paliwa było opanowanie produkcji prostych, dokładnych i niezawodnych wtryskiwaczy elektromagnetycznych, w miejsce rozbudowanych mechanicznie i zawodnych zespołów. Należy zauważyć, że wtryskiwacze pracują tysiące razy na minutę, w podwyższonej temperaturze, i oczekuje się od nich powtarzalności pracy i trwałości przez wiele lat, co stawia duże wyzwania użytym materiałom i technologiom.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wtrysk_paliwa